Het is niet alleen leuk om een bedankje te krijgen, het is ook fijn om een bedankje te geven. In een professionele context gebeurt dat vaak te weinig – omwille van verschillende redenen… (de cultuur laat het niet toe, het is niet gebruikelijk, etc.).
Nochtans… medewerkers die geapprecieerd worden zijn dubbel zo gemotiveerd! Organisaties en teams moeten evenveel inzetten op intrinsieke motivatie en niet louter extrinsieke motivatie.
Hoe kunnen we dit doen?
Ontdek de “Kudo Cards”

Kudo cards zijn een manier om op een geschreven en zichtbare wijze erkenning en appreciatie te tonen voor een collega voor iets dat hij of zij bijgedragen heeft. Een Kudo wordt gegeven door een collega, niet door een hiërarchische overste, iedereen kan een Kudo geven aan iedereen.
Management 3.0 voorziet dergelijke Kudo cards, je kan die gemakkelijk zelf afprinten. Kudo cards kan je op elk moment geven – of je kan die verzamelen in een doos (Kudo box) om die op regelmatige momenten uit te delen. Of je kan die pinnen op een bord.
Kudo box
De Kudo box kan je uiteraard zelf gemakkelijk maken: ik heb een schoenendoos genomen en deze wat opgefleurd. De Kudo kaartjes en “achievement” kaartjes zijn ter beschikking voor iedereen. We starten dit in ons eigen team, maar we hopen een voorbeeld te zijn en andere teams te inspireren dit ook te doen.

Hoe starten?
De beste manier om dit te introduceren in je team is het gewoon zelf te doen! Vertel je collega’s even over de bedoeling en geef een voorbeeld door zelf appreciaties en bedankjes uit te delen via de Kudo kaartjes!
Kudo 2 you!